על חשיבות הלוקאליות ויישומה בקידום אתרים

חיבורם לאינטרנט של הטלפונים הסלולאריים ומכשירים ניידים נוספים סימנה את תחילתו של עידן חדש בעולם התקשורת והמדיה, וכך גם בתחום קידום האתרים. הגלישה באינטרנט ממכשירים ניידים בכל מקום ובכל זמן הוסיפה ושינתה פרמטרים מרכזיים מסוימים בתחום של קידום אתרים אורגני ופרסום בגוגל, כאשר אחד הפרמטרים הרלבנטיים ביותר בהקשר זה הוא המיקום. לגוגל ושאר החברות הרלבנטיות יש כיום את האפשרות לדעת היכן נמצאים חלק גדול מאוד מהגולשים בכל רגע ורגע, הן באמצעות רכיבי ה GPS הקיימים בכל מכשיר נייד והן באמצעים נוספים דוגמת כתובות IP, השרתים מהם אנו מתחברים לרשת וכו'. המצב החדש יחסית מאלץ כל עסק ואתר אינטרנט המעוניין להתחרות ולקדם את עצמו, לבצע שינויים מסוימים, ובמסגרתם להתייחס לסוגיית המיקום. לכן, בשנים האחרונות צובר תאוצה התחום של קידום אתרים מקומי (או "לוקאלי"). מהי בדיוק לוקאליות בקידום אתרים אורגני, מדוע היא חשובה ולמי וכיצד יש להתייחס ללוקאליות במסגרת קידום אתר?

 

עליית מדרגה ברלבנטיות והיעילות של תוצאות החיפוש – לוקאליות באינטרנט

ניתן לשייך את המושג "לוקאליות" בכל הנוגע לפרסום בגוגל או לגלישה באינטרנט בכלל, לאפשרויות החדשות והמתקדמות הקיימות כיום להתאמה של תוצאות החיפוש לצרכים ולרצונות של הלקוחות – כלל הגולשים ברשת. אם מאז המצאת האינטרנט אנחנו עדים לשכלול בלתי פוסק של אלגוריתמי החיפוש השונים, שכלול אשר אפשר לטכנולוגיית האינטרנט לשנות לחלוטין את פני העולם, רכיב הלוקאליות מהווה שלב נוסף בשכלול זה, ומאפשר עליית מדרגה של ממש ביכולת של האלגוריתמים להעלות את רמת הדיוק והרלבנטיות של תוצאות החיפושים שלנו.

קידום אתרים אורגני

למיקום הגיאוגרפי שלנו ישנה רלבנטיות רבה לחלק בלתי מבוטל מהחיפושים שאנו עושים ברשת. כאשר אנחנו מחפשים עסק או חנות כלשהי, בין אם אנחנו נמצאים כרגע בדרכים ומעוניינים למצוא את המיקום המדויק של אותו עסק כרגע ובין אם אנחנו מחפשים מהבית, המיקום הגיאוגרפי שלנו ושל העסק שאנחנו מחפשים רלבנטי ביותר עבור החיפוש. על ידי המיקום שלנו ניתן להתאים לנו עסקים מסוימים הממוקמים בקרבה יחסית אלינו, ולמצוא עבורנו את העסק הרלבנטי הקרוב והנגיש ביותר. באופן דומה, כאשר אנו מעוניינים למצוא בעל מקצוע או כל נותן שירות אחר אשר יגיע אלינו הביתה, גם כאן למיקום הגיאוגרפי שלנו (היכן אנו גרים) ולאזור המסוים בו עובד כל בעל מקצוע, רלבנטיות רבה.

 

חשיבות עצומה לבתי עסק וצרכנים כאחד – חיפושים לוקאליים

אותה רלבנטיות של המיקום של הגולשים ושל בתי העסק כאחד מצביעה על פוטנציאל עצום הקיים בקידום אתרים בכל הנוגע ללוקאליות החיפוש. על ידי התייחסות לפרמטר זה ניתן לשווק בצורה ממוקדת ויעילה יותר (מנקודת מבטם של בתי העסק), לקבל שירות יעיל ומדויק יותר (מנקודת מבטם של הלקוחות) ובאופן כללי – לקבל התאמות מדויקות וטובות יותר בין לקוחות לבתי עסק וארגונים שונים. פוטנציאל זה ניכר כיום בתחום קידום האתרים, כאשר קידום אתרים לוקאלי מהווה כבר מושג בסיסי אותו כל מקדם טוב מכיר.

כמעט כל תחום עליו ניתן להצביע כיום הוא תחרותי ביותר מבחינת מספר בתי העסק ובעלי המקצוע הפעילים בו. לכן, כל יתרון שניתן להשיג על פני המתחרים הוא קריטי, ושיווק המתאפיין בלוקאליות מספק יתרון משמעותי – הוא מביא את העסק לידיעתם של לקוחות אשר קיים פוטנציאל גבוה כי יהיו רלבנטיים עבור העסק – לקוחות הנמצאים בסביבתו (הן צרכנים הנמצאים כרגע בסביבת העסק והן כאלו אשר מתגוררים בקרבה לאותו עסק/בעל מקצוע).

לכן הפכה הלוקאליות למאפיין מהותי עבור כל חבילה של קידום אתרים אורגני ובכל קמפיין פרסום בגוגל. עסק אשר מקדם את עצמו גם באופן לוקאלי ברשת, הן באמצעות קידום האתר והן באמצעות פרסום בפייסבוק או כל כלי מרכזי אחר בתחום, מגדיל משמעותית את סיכוייו לצבור לקוחות מקומיים, המתגוררים ונמצאים באותה סביבה גיאוגרפית, ולכן גם בעלי סיכוי גבוה לחזור ולקנות שוב מאותו עסק בעתיד.

קידום לוקאלי

רישום לגוגל עסקים, התאמת האתר למובייל ועוד – צעדים בדרך לקידום לוקאלי

כיצד כדאי להתייחס לרכיב הלוקאליות בקידום העסק ברשת? נתחיל בכך שנאמר כי מדובר בעולם שלם, בו מתמחים כיום מקדמי אתרים. ישנן דרכים ושיטות רבות לקידום אתרים לוקאלי, והדרך לעשות זאת באופן אופטימאלי אינה טריוויאלית. לכן, מומלץ כמובן להיעזר בשירותיהם של מקדמי אתרים מקצועיים, ולוודא כי הם שמים דגש גם על קידום לוקאלי.

 

ובכל זאת – אילו פעולות בסיסיות חשובות בכל הנוגע לקידום לוקאלי של האתר שלכם? כפי שכולנו מכירים, אחד הדברים הבולטים והחשובים ביותר בכל הנוגע לחיפושים בגוגל ולמיקום העסק, הוא הופעה בגוגל מפות. כמה פעמים חיפשנו בית עסק מסוים (החל מחנות ועד למוסד ממשלתי, מרפאה או כל עסק/שירות אחר) ומיד הופיעה בצד החלק העליון של דף תוצאות החיפוש מפה של גוגל המצביעה בדיוק על מיקום העסק/מוסד שחיפשנו? על מנת שגם העסק שלכם יופיע במפות של גוגל ומיד ייתן לגולשים את האפשרות הנוחה והזמינה לאתר את העסק באמצעות המפה, יש להירשם לגוגל מקומות. מדובר בתהליך פשוט יחסית הכולל ווידוא של כתובת העסק, אשר לאחר סיומו יכניס את העסק שלנו לתוצאות החיפוש המקומיות הרלבנטיות.

בנוסף, נדרשים מספר צעדים בסיסיים אחרים, אשר יאפשרו לקדם את האתר או דף העסק באופן לוקאלי. לדוגמה – התאמה של האתר לגלישה סלולרית. מדובר כיום בפעולת חובה עבור כל אתר (גם בלי קשר לקידום לוקאלי), אך על אחת כמה וכמה כאשר אנחנו מעוניינים לאפשר לגולשים למצוא את האתר שלנו בעיקר ממכשירים ניידים.

אופטימיזציה לוקאלית

פעולות רבות נוספות נכנסות תחת הקטגוריה של "אופטימיזציה לוקאלית" עבור האתר – ציון שם העיר או האזור בכותרות ובמקומות מסוימים באתר, ציון הכתובת בתיאור העסק, ציון פרטי מיקום בURL, יצירת עמוד נגיש וברור של דרכי יצירת קשר הכולל גם כתובת וקישור למפה ועוד. כאמור, על מנת לבצע אופטימיזציה לוקאלית בצורה טובה יש לעבוד עם מקדם אתרים מנוסה, אשר מכיר את התחום ויודע כיצד לשים דגש על קידום לוקאלי.

 

לסיכום, רכיב הלוקאליות בכל הנוגע לשיווק עסקים וקידום אתרים אורגני הוא רכיב משמעותי כיום, אשר ערכו הולך ועולה ככל שגדל היקפה של הגלישה הניידת (ממכשירים סלולריים, טאבלטים וכו'). לכן, קידום אתרים לוקאלי הוא כיום תחום שחשוב להתחשב בו – על ידי קידום לוקאלי יעיל ניתן להעלות באופן חד את כמות הפעילות והמכירות של כל עסק, במיוחד עסקים בעלי מגע ישיר עם לקוחות, דוגמת חנויות, מסעדות, בעלי מקצוע ועוד.